آرشیو شهریور ماه 1402

طراحی انواع فرمول مواد غذایی و در راستای مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی برای هتل ها، رستوران ها و مجموعه های تولیدی و ...

ادویه ترکیبی چیست | معرفی 6 ادویه ترکیبی + طرزتهیه آن

۱۲ بازديد
ادویه جات مختلف
ادویه ترکیبی از کجا بخریم؟

این روزها ادویه‌جات و چاشنی‌ها به یکی از مهم‌ترین ارکان آشپزی به خصوص در ایران بدل شده است. فرمولاسیون این ادویه‌ها بسیار پراهمیت است. از دیرباز مردم خاورمیانه علاقه داشتند که غذاهای خود را با انواع ادویه‌ها ترکیب کنند و طعم دهند. ادویه‌ها می‌توانند به صورت ترکیبی یا جداگانه استفاده شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد ادویه‌جات ترکیبی صحبت کنیم و به شما بگوییم می‌توانید از کجا آن را تهیه کنید.

ادویه ترکیبی به ادویه‌هایی گفته می‌شود که از چند نوع چاشنی مختلف درست شده باشد. این نوع ادویه‌ها انواع گوناگونی دارند که برای غذاهای مختلف نیز استفاده می‌شوند. از جمله این ادویه‌ها می‌توان به 4 ادویه، 5 ادویه، ادویه تندوری، ادویه کاری، هفت ادویه و ادویه گرام ماسالا اشاره کرد.

تعداد ادویه‌های ترکیبی در سراسر جهان بسیار زیاد است و این‌ها تنها تعداد محدود ولی پرطرفدار این ادویه‌ها هستند که به توضیح تک تک این ادویه‌ها می‌پردازیم.

چهار ادویه

4 ادویه بر خلاف نام آن یک ادویه ترکیبی متشکل از 5 ادویه است که از فلفل سفید، جوز هندی، میخک، پودر دارچین و پودر زنجبیل درست شده است.

پنج ادویه

پنج ادویه با توجه به نام آن از 5 ادویه زیر تشکیل شده است:

پودر دارچین
پودر میخک
دانه‌ بوداده رازیانه
پودر رازیانه ستاره‌ای
پودر فلفل سیچوان بوداده

میزان استفاده از هر کدام از مواد تشکیل دهنده به نسبت 1 به 1 است اما شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود مقداری از این نسبت‌ها را تغییر دهید.

ادویه تندوری

ادویه تندوری یک ادویه بسیار معروف و محبوب در هند، کشورهای عربی و ایران است. این ادویه، یک چاشنی بسیار خوشمزه با طبع گرم است. رنگ این ادویه قرمز است و رنگ خیره کننده‌ای به غذا می‌بخشد. معمولا این ادویه با گوشت و به خصوص گوشت‌های سفید مانند مرغ، ماهی و میگو استفاده می‌شود. کمی طبع تند دارد ولی تندی آن بسیار ملایم است. معمولا ادویه تندوری از زردچوبه، پودر زنجبیل، پودر تخم گشنیز، پودر زیره، پاپریکا، فلفل هندی و نمک تشکیل شده است.

ادویه کاری

ادویه کاری یکی دیگر از ادویه‌های محبوب ایرانی‌ها است. معمولا در بسیاری از غذاهای ایرانی مانند انواع خورشت‌ها و کباب‌ها از این ادویه بی‌نظیر استفاده می‌شود. ادویه کاری یک ادویه با اصالت هندی است. این چاشنی از زردچوبه، فلفل سیاه، زیره سیاه، پودر تخم گشنیز، پودر زنجبیل، پودر دارچین و پودر میخک تهیه شده است.

البته در بعضی از مناطق با توجه به ذائقه افراد این ترکیبات تغییر کرده است ولی چاشنی‌های اصلی آن زردچوبه، فلفل قرمز، زیره سبز یا سیاه و پودر تخم گشنیز است. شما هم می‌توانید با توجه به سلیقه خود ترکیب مورد علاقه‌تان را تهیه کنید.

هفت ادویه

هفت ادویه یکی از ادویه‌های محبوب در جنوب کشورمان می‌باشد. بعضی از افراد این ادویه جذاب را با ادویه کاری اشتباه می‌گیرند. این ادویه از فلفل سیاه آسیا شده، پودر پاپریکا، پودر زیره سبز، پودر تخم گشنیز، پودر هل، پودر میخک و پودر دارچین با نسبت یک به یک به جز فلفل سیاه و پاپریکا با نسبت دو برابر نسبت به بقیه، تشکیل می‌شود.

این ادویه برای انواع کباب، خورشت، پاستا و ماکارانی، پیتزا و لازانیا استفاده کرد. با توجه به ذائقه خود می‌توانید برای انواع غذاهای خود از این ترکیب جذاب استفاده کنید.

گرام ماسالا

ادویه گرام ماسالا همانطور که از نام آن پیداست، یک ادویه هندی است که پایه اصلی بسیاری از غذاهای هندی است. این ادویه محبوب بسیار گرم است و از ادویه‌های گرم نیز تشکیل شده است. چاشنی‌های تشکیل دهنده ادویه گرام ماسالا فلفل سیاه، پودر هل، پودر دانۀ میخک، پودر دارچین، پودر تخم گشنیز، پودر دانۀ زیره، پودر دانۀ رازیانه و پودر جوز هندی است.

این ترکیبات را با نسبت‌های یک به یک با هم ترکیب کنید و حتی برای افزایش عطر و بوی این ادویه می‌توانید آن را کمی تفت دهید. این ادویه برای انواع غذاهای کبابی، خورشتی و پلویی مناسب است.

مرکز فرمول سازی ادویه جات ترکیبی

برای برخی از رستوران‌ها و کسب و کارها یکسان بودن طعم ادویه‌های غذاها بسیار پراهمیت است. اگر شما صاحب یک رستوران هستید که یک غذای مخصوص به خود را دارید مهم است که ترکیب آن در طول زمان تغییر نکند تا طعم همیشگی آن یکسان باشد.

حتی ممکن است شما در حوزه ساخت مواد غذایی آماده فعالیت داشته باشید و بخواهید طعم غذاهای خود را برای همیشه یکسان کنید. در این صورت نیاز دارید تا ادویه‌جات خود را فرموله سازی کنید.

برای فرموله سازی غذاهای خود می‌توانید با مرکز فرمولاسیون مواد غذایی ایران در ارتباط باشید و از ما در ساخت ادویه و چاشنی مورد نظر خود کمک بخواهید. در مرکز فرمولاسیون ما با همکاری بسیاری از افراد مجرب حوزه صنایع غذایی فرمولاسیون خاص مواد غذایی را برای شما عزیزان تهیه می‌کنیم.

مشاوره تولید ادویه ترکیبی

برای ساخت ادویه‌های ترکیبی و انواع چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها می‌توانید در مرکز فرمولاسیون ایران نوع ترکیب مدنظر خود را بگویید تا ما فرمول آن را به شما تحویل دهیم. می‌توانید از طریق ایمیل و یا پیام و تماس با ما در ارتباط باشید.